Missä olit Taivaan Isä -kirkkokonsertti

23.02.2019 00.00
Lentosotakoulun Perinneyhdistys järjestää Kauhavalla lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muistoksi kirkkokonsertin Missä olit Taivaan Isä? sunnuntaina 10.3.2019 klo 15.
Koko Lentosotakoulun historian ajan lento-onnettomuudet ovat olleet osa koulun ja Kauhavan elämää. Nämä onnettomuudet ovat järkyttäneet Lentosotakoulun henkilökuntaa ja koskettaneet syvästi myös kaikkia kuntalaisia. Uhrien hautajaisissa kirkko on ollut ääriään myöten täynnä saattoväkeä. On läheisiä, jotka vielä surevat.
- Konsertin idea syntyi ystävältä, joka sanoi: ''Tee konsertti itkemättömistä itkuista.'' Samalla kyyneleet alkoivat valua pitkin hänen kasvojaan. Tämä on se konsertti, Olli Nieminen sanoo.
Solisteina konsertissa ovat Pekka Keltto, Mariam Sandhu, Satu Valkama ja Eeva-Maria Laakso. Orkesterissa soittavat Ulla Lampela, sello; Eeva Similä-Suokas, piano; Eino Pykälämäki, klarinetti ja Eeva-Maria Laakso, huilu. Konsertin on suunnitellut ja tuottaa Olli Nieminen, ja sen juontaa Irma Nieminen.
Kirkkokonsertin jälkeen perinneyhdistys laskee seppeleen kirkon vieressä olevalle lento-onnettomuuksissa surmansa saaneiden muistomerkille.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.

Perinnepäivän juhlan keskiössä lento-onnettomuuksien vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen

02.09.2019 22.30
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään lauantaina 5.10.2019 Lentosotakoulun perinteistä rikkaassa ympäristössä, entisessä varuskunnan ruokalassa. Juhlan keskiössä ovat Kauhavalla tapahtuneet lento-onnettomuudet ja niiden vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen. Kyseisestä teemasta ovat lupautuneet puhumaan monia vuosia laivueenkomentajana Kauhavalla toiminut evl Veli-Matti Heinijoki ja useiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja evl Juhani Hipeli. Juhlallisesta musiikista vastaavat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.