Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta huolletaan suunnitelman mukaan kevään 2020 aikana. Toinen koneista on ensimmäinen (FM‐21) ja toinen niistä on viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistettu Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone.

Muistomerkki kunnostetaan talkoovoimin

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ilmajärjestelmäosaston lausunnon (14.8.2017) mukaan Kauhavan entisen Lentosotakoulun perinneaukion Fouga-muistomerkki edustaa merkittävällä tavalla sotilaslentokoulutuksen ja kotimaisen ilmailuteollisuuden historiaa ja muodostaa varuskuntarakennusten kanssa historiallisen kokonaisuuden.
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta ovat ensimmäinen (FM‐21) ja viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistetuista Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskoneista. Kuva: Olli Nieminen.
Muistomerkin koneiden ylläpitokunnostus suoritetaan talkoovoimin Hannu Roukalan (GSE Arctic OY) suunnitelman mukaan. Lentoteknisenä projektipäällikkönä toimii luutnantti evp Jukka Malm. Projektin kokonaisvastuu on LSK Business Parkilla ja toimitusjohtaja Juha Jokelaisella.
Kunnostustoimista keskustelemassa olivat LSK Business Parkin toimitusjohtaja Juha Jokelainen (oik.), Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ilmajärjestelyosastolta insinöörieverstiluutnantit Pekka Palomäki ja Petri Leskinen sekä Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry:stä everstiluutnantti evp Martti Rajaniemi, kapteeni evp Veijo Hänninen ja puheenjohtaja Olli Nieminen. Kuva: Olli Nieminen.
Ranskalaisen Fouga CM 170 Magisterin ensilento tapahtui -sivuston mukaan 23.7.1952.

FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Tämänvuotinen perinnepäivän juhla peruuntuu

21.09.2020 14.00
Perinneyhdistyksen hallitus on päättänyt perua tämänvuotisen Lentosotakoulun perinnepäivän juhlan koronavirustilanteessa, jossa joukkokokoontumisten järjestämistä suositellaan ja on vastuullista välttää. Perinneyhdistys kääntää katseet perinnepäivän juhlan osalta vuoteen 2021.

Perinneaukion Fougat kunnostetaan

11.03.2020 23.59

Perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä

05.10.2019 23.59
Lentosotakoulun perinepäivän juhlan puheissa käsiteltiin lentotoiminnan turvallisuuden kehittämistä Kauhavalla tapahtuneiden lento-onnettomuuksien kautta. Aiheesta olivat saapuneet puhumaan evl Veli-Matti Heinijoki ja evl Juhani Hipeli. Juhlan musiikista vastasivat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.

Perinnepäivän juhlan keskiössä lento-onnettomuuksien vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen

02.09.2019 22.30
Tämän vuoden perinnepäivän juhla järjestetään lauantaina 5.10.2019 Lentosotakoulun perinteistä rikkaassa ympäristössä, entisessä varuskunnan ruokalassa. Juhlan keskiössä ovat Kauhavalla tapahtuneet lento-onnettomuudet ja niiden vaikutus lentotoiminnan turvallisuuden kehittämiseen. Kyseisestä teemasta ovat lupautuneet puhumaan monia vuosia laivueenkomentajana Kauhavalla toiminut evl Veli-Matti Heinijoki ja useiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja evl Juhani Hipeli. Juhlallisesta musiikista vastaavat Pohjanmaan Maanpuolustussoittokunta ja Etelä-Pohjanmaan Poliisilaulajat.