FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin jalustalleen

24.11.2020 22.30
Entisen Lentosotakoulun Perinneaukion Fouga-muistomerkkien kunnostusprojekti saatiin suunnitelman mukaiseen päätökseen 15. lokakuuta, jolloin FM-21 nostettiin kunnostettuna takaisin paikalleen. FM-82 saatiin valmiiksi jo aiemmin elokuussa. Perinneyhdistyksen organisoimaan projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta.

Muistomerkki kunnostettiin talkoovoimin

Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavien kaksi Fouga Magister -koneiden, FM‐21 ja FM‐82, huolto aloitettiin 2. kesäkuuta 2020 LSK Business Parkin 2-hallissa. Koneiden painoa kevennettiin aluksi yli 600 kg:lla poistamalla mm. ohjaamoista penkit ja mittarit. Siivet irrotettiin koneiden pesua, hiomista, vahausta ja kiillottamista varten.
FM-82 kunnostus valmistui juuri ennen Kauhava Air Show:ta ja sitä esiteltiin tapahtuman maanäyttelyssä. Kauhava Air Show'n yhteydessä 29. elokuuta 2020 allekirjoitettiin sopimus, jonka mukaan muistomerkki siirtyy LSK Business Park Oy:lle. Sopimus sinetöitiin juhlallisesti maanäyttelyssä olleen muistomerkin toisen koneen siivellä. Logistiikkalaitoksen puolesta sopimuksen allekirjoitti insinöörieverstiluutnantti Riku Lahtinen.
FM-21:n kunnostus alkoi 15. syyskuuta siipien ja laskutelineiden irrottamisella ja rungon nostamisell huoltotelineelle. Tämän jälkeen aloitettiin työläs lakanpoisto siipien ja rungon alapinnoilta. Koneen siivet kiinnitettiin takaisin paikoilleen 14. lokakuuta sekä viimeisteltiin sähkökytkennät, maalaukset ja vahaukset. Hannu Roukala (GSE Artic OY) kävi kiinnittämässä kabiinin kuomujen kelmut, merkinnät, tunnukset ja oranssiraitateippaukset peräsimeen ja siipisäiliöihin. FM-21 nostettiin 15. lokakuuta kunnostettuna takaisin jalustalleen.

Fouga-muistomerkki edustaa sotilaslentokoulutuksen historiaa

Puolustusvoimien ja Museoviraston lausunnon mukaan perinneaukion Fouga-muistomerkki edustaa merkittävällä tavalla sotilaslentokoulutuksen ja kotimaisen ilmailuteollisuuden historiaa ja muodostaa varuskuntarakennusten kanssa historiallisen kokonaisuuden, jota on suojeltava.
- Tämä oli yhdistyksellemme melkoinen urakka, mutta teidän tuellanne me teimme sen, perinneyhdistyksen puheenjohtaja Olli Nieminen kiittää yhdistyksen toiminnan tukijoita, jäsenistöä ja vapaaehtoisia.
Projektiin kului kokonaisuudessaan 862 miestyötuntia ja ajallisesti projekti kesti neljä ja puoli kuukautta. Yle Pohjanmaa kävi tekemässä jutun kunnostusprojektista.
Lentosotakoulun perinneaukion muistomerkkinä kohoavat kaksi Fouga Magister -konetta ovat ensimmäinen (FM‐21) ja viimeinen (FM‐82) Suomessa valmistetuista Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskoneista.

Tiedotteet

Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen
Ensimmäinen
Edellinen
12345678910SeuraavaViimeinen

Tiedotteet

Lentosotakoulun Perinneyhdistys julkaisee tiedotteita toimintaansa, Ilmavoimiin ja ajankohtaisiin maanpuolustusasioihin liittyen.

Toteutus:MetaVisual CMSMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2013 - 2024 Lentosotakoulun Perinneyhdistys ry